Rekenmuurtje

Gepubliceerd op 15 maart 2019 om 17:03

Rekenmuurtje

Misschien herken je het wel: jouw kind is altijd goed meegekomen met rekenen op school. Nu zit hij in groep 6 of 7 en ineens lijkt het achteruit te gaan tijdens de methodetoetsen en de Cito.

‘Hoe kan dat nou?’, vraag je hem, waarop hij zijn schouders een beetje moedeloos ophaalt: hij weet het ook niet.

Het kan best zijn dat er hiaten zijn ontstaan in zijn rekenontwikkeling door allerhande oorzaken (hij is wat vaker ziek geweest in groep 4, er waren veel wisselingen van leerkrachten een jaar eerder, hij zat even niet lekker in zijn vel rond de kerst of de uitleg van dat ene onderwerp ging simpelweg te snel). Maar geen paniek, dit kan nog hersteld worden.

 

Er zit een bepaalde opbouw in het rekenonderwijs: je kunt de tafels pas leren als je weet hoe je (herhaald)  moet optellen en je kunt pas rekenen met breuken als je de deeltafels beheerst.

Je kunt het zien als een muurtje: de stenen van het fundament moeten goed gelegd worden, pas dan kun je aan een nieuwe laag beginnen. En ook de stenen van deze laag moeten stevig gelegd zijn, voor je aan de derde laag kunt beginnen.

 

In mijn praktijk gebruik ik vaak het ‘rekenmuurtje’ van Bareka. Door middel van een aantal gerichte toetsen kan overzichtelijk in kaart gebracht worden welk type opgaven een kind al beheerst (groen) en welke opgaven nog geoefend (oranje of rood) moeten worden.

Het werkt voor kinderen heel motiverend om te zien dat ze een oranje of rood gekleurd steentje groen hebben gekregen.

 

Misschien zijn er wel een paar steentjes in de rekenontwikkeling van jouw zoon of dochter ook oranje gebleven, terwijl de stof in de klas al verder ging. Wellicht kan ik je kind dan helpen: door middel van spellen, werkbladen en/of bewegend leren kunnen we vast een boel oranje steentjes veranderen in groen!

 

Neem gerust vrijblijvend contact met me op: mirjam@studiomeerdenhaag.nl

Bron: bareka.nl


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

mustafa
2 maanden geleden

ik vo rekenen maken